OCDE reafirmă angajamentul global față de reforma fiscală propusă de Pilonul doi
În cadrul celei de-a 17-a sesiuni plenare a cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS, care a avut loc la Cape Town în perioada 7-10 aprilie 2025, delegați din 135 de țări și 11 organizații internaționale și-au reafirmat angajamentul față de soluția Pilonului doi pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei, în ciuda retragerii SUA și a creșterii tensiunilor comerciale. Într-o declarație publică a cadrului general incluziv, convenită în cadrul ședinței, membrii au recunoscut importanța asigurării securității și stabilității în sistemul fiscal internațional și necesitatea continuării discuțiilor privind soluția celor doi piloni și alte puncte pentru o agendă viitoare, utilizând o abordare etapizată, bazată pe probe. Delegații au discutat despre progresul măsurilor BEPS, strategiile de mobilizare a resurselor interne și includerea perspectivelor țărilor în curs de dezvoltare, în special în ceea ce privește consolidarea capacităților. Cadrul general incluziv s-a angajat, de asemenea, să exploreze noi probleme fiscale, cum ar fi mobilitatea globală și interacțiunea dintre politica fiscală, inegalitate și dezvoltare.
Comisia Europeană a lansat o consultare publică cu privire la barierele fiscale în calea integrării piețelor de capital din UE
Ca parte a strategiei sale privind uniunea economiilor și investițiilor (SIU), Comisia Europeană a lansat marți, 15 aprilie, o consultare specifică pentru a primi feedback cu privire la obstacolele din calea integrării piețelor de capital în întreaga UE, inclusiv barierele fiscale. Strategia SIU urmărește să stimuleze competitivitatea economiei UE prin îmbunătățirea modului în care sistemul financiar al UE mobilizează economiile către investiții productive, oferind oportunități financiare mai multe și mai bune atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi. Această consultare, care are forma unui chestionar, invită participanții la piețele financiare și autoritățile naționale să își prezinte punctele de vedere, faptele și probele cu privire la obstacolele din calea comercializării și postcomercializării transfrontaliere, la extinderea fondurilor de investiții și la armonizarea practicilor de supraveghere, precum și la simplificare. Obstacolele fiscale, cum ar fi procedurile ineficiente de colectare a impozitelor reținute la sursă și procedurile nearmonizate de colectare a impozitelor pe tranzacții, sunt menționate în special ca posibile obstacole care trebuie evaluate de părțile interesate. Chestionarul online prin care trebuie trimise răspunsurile va fi disponibil începând cu 22 aprilie 2025 și va rămâne deschis până la 10 iunie 2025. O versiune PDF este deja disponibilă aici. Informațiile colectate vor contribui la elaborarea măsurilor care urmează să fie prezentate într-un pachet cuprinzător în al patrulea trimestru al anului 2025.
O ordine de zi încărcată pentru următorul grup de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale din 29 aprilie
Următorul grup de lucru la nivel înalt al Consiliului (HLWP) privind chestiunile fiscale este programat să se întrunească marți, 29 aprilie, cu mai multe aspecte fiscale internaționale pe ordinea de zi. Experții statelor membre vor organiza un schimb de opinii cu privire la negocierile Organizației Națiunilor Unite referitoare la o convenție-cadru privind cooperarea fiscală internațională și calea de urmat pentru impozitul minim global. Acestea vor primi, de asemenea, informații de la Președinția poloneză a Consiliului cu privire la cadrul general incluziv OCDE/G20 privind BEPS. Referitor la temele fiscale interne, o prezentare a președinției și un schimb de opinii sunt programate cu privire la o „abordare structurată privind simplificarea impozitării”. În plus, profesioniștii din domeniile fiananciar-contabil și fiscal vor pregăti o abordare generală referitoare la Directiva privind normele TVA pentru vânzările la distanță de bunuri importate și TVA la import, care ar putea fi adoptată la Consiliul ECOFIN din mai, precum și un schimb de opinii cu privire la calea de urmat referitoare la Directiva privind prețurile de transfer. Consultați agenda.
DAC9 și propunerea stop-the-clock, adoptate în mod oficial
În urma acordurilor anterioare, Consiliul UE a adoptat oficial, luni, 14 aprilie, două acte legislative importante ale UE pentru domeniile financiar-contabil și fiscal: – o directivă (DAC9) care va extinde cooperarea și schimbul de informații în domeniul impozitării reale minime a întreprinderilor; și – așa-numita propunere stop-the-clock de amânare a aplicării viitoarelor dispoziții de raportare în materie de durabilitate și de diligență necesară. DAC9 simplifică raportarea pentru marile corporații, permițând depunerea la nivel central a unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar (TTIR) și introduce un formular standard în întreaga UE. Acesta extinde, de asemenea, cadrul general pentru schimbul automat între statele membre pentru a acoperi TTIR. Propunerea stop-the-clock amână până în 2028 dispozițiile Directivei în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi (CSRD) pentru întreprinderile mari care nu au început încă să raporteze, precum și pentru IMM-urile cotate la bursă. De asemenea, Comisia amână până în 2028 aplicarea Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor (CSDDD) pentru primul set de întreprinderi vizate.
39 eurodeputați cer Comisiei să își clarifice poziția privind impozitarea marilor companii de tehnologie digitală
Un grup de 39 de eurodeputați, majoritatea din S&D, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, stânga și, într-o măsură mai mică, din PPE și Renew Europe, a adresat Comisiei Europene o întrebare scrisă cu privire la problema impozitării marilor companii de tehnologie digitală. UE a convenit inițial să introducă o taxă digitală ca o nouă resursă proprie. Însă această inițiativă a fost întreruptă pentru a permite o soluție multilaterală negociată în cadrul soluției cu doi piloni a G20 și OCDE. Evoluțiile recente din SUA amenință acum implementarea Pilonului doi și pun la îndoială un rezultat de succes pentru Pilonul unu, subliniază eurodeputații, reamintind angajamentele anterioare ale Comisiei de a acționa independent dacă nu se ajunge la un acord global la nivel internațional. Eurodeputații cer Comisiei să clarifice dacă este pregătită să propună o taxă pe serviciile digitale la nivelul UE. Această chestiune devine presantă având în vedere noile măsuri protecționiste din partea Statelor Unite, inclusiv așa-numitele tarife de Ziua Eliberării și dezbaterile în curs de desfășurare între liderii UE cu privire la stabilirea unor noi resurse proprii durabile ale UE, declară eurodeputații.
Un nou studiu al Observatorului fiscal al UE privind rolul reformelor bazei de impozitare în scăderea ratelor impozitului pe profit
Un nou document de lucru al Observatorului fiscal al UE, publicat marți, 15 aprilie, arată că între 2014 și 2022, corporațiile multinaționale din UE au beneficiat de o scădere constantă a ratelor efective de impozitare, în primul rând din cauza reformelor privind reducerea bazei de impozitare, mai degrabă decât din cauza reducerii ratelor de impozitare legale. Analizând peste 40.000 de conturi financiare la nivel de filială și un set de date nou bazat pe 295 de reforme ale impozitului pe profit în statele membre ale UE, studiul arată o îndepărtare de abordarea tradițională „reducerea ratei – extinderea bazei”. În schimb, țările au utilizat din ce în ce mai mult stimulente fiscale specifice pentru a promova obiectivele politicii industriale. Aceste reforme de bază au reprezentat doar 24% din scăderea reală a ratei de impozitare, contribuind la o pierdere estimată de 16 miliarde de euro a veniturilor fiscale, ceea ce reprezintă 3,5% din totalul veniturilor fiscale colectate de la firmele eșantionate în perioada respectivă, potrivit studiului. Pe măsură ce guvernele își aliniază politicile fiscale cu obiectivele politicii industriale, trebuie să evalueze cu atenție beneficiile potențiale în raport cu costurile asociate, avertizează cercetătorii. Monitorizarea reformelor privind baza de impozitare și a ratelor de impozitare reale retrospective – alături de ratele de impozitare reale legale și bazate pe modele – poate spori transparența în ceea ce privește costurile și implicațiile distributive ale elaborării necoordonate a politicilor fiscale în UE. Ar putea fi necesară o mai mare deschidere către armonizarea fiscală a întreprinderilor, dincolo de implementarea măsurilor de combatere a evitării obligațiilor fiscale, pentru a contracara continuarea erodării bazei impozabile, au concluzionat aceștia.
Serviciul de asistență pentru sancțiuni al UE va găzdui un eveniment online introductiv la 29 aprilie
Serviciul de asistență pentru sancțiuni al UE, lansat în martie 2025, va găzdui primul său eveniment online introductiv marți, 29 aprilie, în intervalul orar 11.00-12.30. Sesiunea își propune să informeze întreprinderile – îndeosebi IMM-urile – cu privire la rolul serviciului de asistență în sprijinirea respectării sancțiunilor. Ordinea de zi include un discurs introductiv, Orientarea printre sancțiuni: viitorul IMM-urilor și rolul serviciului de asistență, subliniind impactul sancțiunilor asupra întreprinderilor mici și mijlocii și importanța colaborării părților interesate. Prezentarea generală va oferi informații despre misiunea și serviciile serviciului de asistență, în timp ce o sesiune de Q&A va oferi participanților posibilitatea de a interacționa direct cu reprezentanții Comisiei UE și cu echipa serviciului de asistență. Acest eveniment este conceput pentru a oferi IMM-urilor instrumente practice și strategii de conformitate care să le ajute să se orienteze prin peisajul în continuă evoluție al sancțiunilor UE.
Save the date: Conferința ETAF de la Bruxelles, 3 iunie 2025
3 iunie 2025
Conferința ETAF
Simplificare fără diluarea sistemului fiscal al UE
14.00-17.30
la Hotel Renaissance Rue du Parnasse 19, 1050, Bruxelles
În ultimii ani, cumularea și frecvența propunerilor legislative fiscale au generat o sarcină de raportare tot mai mare pentru contribuabili, consilierii lor fiscali și autoritățile fiscale. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a anunțat ambiția de a reduce cu 25% povara birocratică care apasă pe umerii întreprinderilor.
De atunci, cuvântul „simplificare” este omniprezent. Programul de lucru din 2025 al Comisiei Europene a anunțat deja trei pachete generale de simplificare. O mulțime de oportunități de reducere a sarcinii administrative pot fi găsite și în legislația fiscală a UE.
La ce să ne așteptăm de la un posibil pachet general de simplificare fiscală? Și cum putem asigura un cadru general fiscal eficientizat și simplificat în viitor, menținând în același timp standarde UE solide pentru combaterea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive?
Conferința ETAF va reuni decidenți politici din UE, cadre universitare de renume și profesioniști din domeniul fiscal pentru a explora căile practice de reducere a complexității sistemului fiscal al UE, păstrând în același timp principiile sale fundamentale. Rezervați această dată și alăturați-vă ETAF la Bruxelles pentru discuții aprofundate și perspectivele experților în domeniu.
Speakerii vor fi anunțați în curând! Limba în care se va desfășura conferința este limba engleză. Va exista interpretare simultană realizată cu AI în limbile franceză, germană, română, maghiară și croată. La înscriere va fi disponibilă și opțiunea de participare online.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.