Comisia Europeană propune amânarea măsurilor fiscale pentru a combate criza cauzate de pandemia de COVID-19
La 8 mai a.c., Comisia Europeană a propus amânarea mai multor măsuri fiscale pentru a analiza dificultățile cu care se confruntă multe state membre ca urmare a pandemiei. Comisia a propus amânarea datei de intrare în vigoare a pachetului TVA pentru comerțul electronic la 1 iulie 2021 (data inițială fiind 1 ianuarie 2021), pentru a acorda statelor membre și companiilor mai mult timp pentru a se pregăti pentru aplicarea noilor norme. Comisia a propus, de asemenea, amânarea termenelor limită pentru completarea și schimbul de informații conform Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC). Statele membre vor avea la dispoziție trei luni în plus pentru a face schimb de informații cu privire la conturile financiare ai căror beneficiari sunt rezidenți fiscali într-un alt stat membru. Totodată, statele membre vor avea trei luni în plus la dispoziție pentru a face schimb de informații cu privire la angajamentele de planificare fiscală transfrontalieră. Data la care se va începe aplicarea DAC 6 rămâne 1 iulie 2020, iar angajamentele raportabile care au fost făcute în timpul perioadei de trei luni în care aplicarea directivei a fost amânată trebuie raportate îndată ce perioada de amânare a luat sfârșit. În mod asemănător, informațiile cu privire la conturile financiare care trebuiau transmise conform DAC 2 în timpul acestei perioade vor trebui raportate după ce perioada de amânare s-a încheiat.
Comisia Europeană amână „Pachetul Anti-fraudă fiscală” pentru mijlocul lunii iulie
La 5 mai a.c., Comisia Europeană a publicat un calendar actualizat cu o listă de elemente politice cheie. Această listă include un „pachet Anti-fraudă fiscală” care urmează a fi discutat la 15 iulie 2020. Pachetul ar trebuie să conțină trei măsuri diferite: „Planul de acțiune pentru combaterea evaziunii fiscale și simplificarea impozitării”, o comunicare privind „Buna guvernanță fiscală în cadrul Uniunii Europene și în afara acesteia” și revizuirea Directivei privind schimbul automat de informații (DAC 7).
Belgia exclude din programul de ajutor de stat companiile cu sediul social în paradisuri fiscale
La 6 mai a.c., Comitetul financiar al Camerei reprezentanților Belgiei a aprobat un proiect legislativ care urmează exemplul Danemarcei, al Poloniei și al Franței, condiționând accesul la ajutorul de stat pentru companii în funcție de garanțiile fiscale. Textul proiectului exclude din programul de ajutor de stat toate companiile al căror sediu social, filială, sau cont bancar a fost înregistrat într-un paradis fiscal și cele care desfășoară operațiuni bancare sau tranzacții cu întreprinderi din în paradisuri fiscale. Proiectul de lege face referire la diverse liste existente de țări cu o reputație fiscală suspectă, inclusiv lista neagră a UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal.
OCDE amână reforma fiscală internațională
La 4 mai a.c., în timpul unui eveniment online realizat de OCDE, Pascal Saint-Amans (Directorul, Centrului pentru Administrație și Politică Fiscală din cadrul OECD) a anunțat că ședința plenară a OECD/G20 cu privire la Cadrul Inclusiv privind BEPS (Erodarea bazei impozabile şi transferul profiturilor), care ar fi trebui să aibă loc în perioada 1-2 iulie la Berlin, a fost anulată. Această ședință ar fi trebuit să se încheie cu un acord cu privire la trăsăturile politice principale ale reformei fiscale internaționale. Se preconizează că va avea loc o ședință virtuală simplă pentru a evalua situația. Atât ședința plenară, cât și acordul au fost amânate pentru primă jumătate a lunii octombrie, înainte de ședința miniștrilor de finanțe din G20 din 15-16 octombrie. Pascal Saint-Amans a declarat că natura pachetului care urmează să fie prezentată este încă neclară și că decizia cu privire la anumite aspecte ale reformei ar putea fi amânată pentru anul următor. Se pare că mai multe țări fac presiuni pentru limitarea realocării drepturilor de impozitare exclusiv companiilor digitale conform sumei A (noul drept de impozitare) din Pilonul I, deși SUA și China nu sunt de acord cu această măsură. OCDE speră să publice un raport de evaluare a impactului până la sfârșitul verii, cu toate că mulți dintre membrii Cadrului Inclusiv nu sunt de acord cu publicarea acestora date.