La sfârșitul lunii ianuarie a.c., Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a devenit membru al Alianței SASB, care funcționează sub egida Fundației SASB, o organizație nonprofit înființată în 2011 cu scopul de a finanța, administra și supraveghea Consiliul SASB (Consiliul pentru Standarde de Contabilitate pentru Sustenabilitate). Ca parte a eforturilor sale de a susține necesitatea elaborării unor informații standardizate referitoare la sustenabilitate, CECCAR este primul organism profesional din Europa care s-a alăturat Alianței.
În contextul tendințelor actuale de tranziție de la serviciile tradiționale de contabilitate la o raportare integrată, care oferă atât informații financiare, cât și nefinanciare, precum și ținând cont de anvergura din ce în ce mai mare a preocupărilor legate de sustenabilitate și responsabilitate corporativă, apartenența la Alianța SASB aduce beneficii reale profesioniștilor contabili din România din perspectiva dezvoltării bunelor practici pentru integrarea acestor informații în procesele existente.
Contabilitatea sustenabilității, cunoscută, de asemenea, drept contabilitatea socială sau raportarea nefinanciară, este o subcategorie a contabilității financiare care se concentrează pe prezentarea informațiilor nefinanciare, cu privire la performanța firmei, părților externe interesate, precum potențialilor investitori, creditorilor și altor autorități. Aceasta reprezintă activitățile care au un impact direct asupra societății, mediului și performanței economice ale unei organizații.
SASB are misiunea de a elabora standarde specifice pentru prezentarea informațiilor pe aspecte de mediu, sociale și de guvernanță, facilitând astfel comunicarea între companii și investitori, permițându-le acestora să ia decizii bine fundamentate, care conduc la creșterea sustenabilității și îmbunătățirea creării de valoare pe termen lung.
În 2017, Fundația FASB a lansat Alianța SASB, un nou program de apartenență care promovează necesitatea unor prezentări de informații referitoare la sustenabilitate mai utile pentru procesul decizional și mai eficiente din punctul de vedere al costurilor. Alianța SASB cuprinde două grupuri – unul destinat organizațiilor (administratori de active, proprietari de active, emitenți și furnizori de servicii) și unul destinat persoanelor fizice (profesioniști din domeniul finanțelor, investițiilor, sustenabilității, misiunilor de asigurare și juridic).
Organizațiile care se alătură SASB au o oportunitate unică de a afla noi informații atât de la SASB, cât și de la ceilalți membri cu privire la așteptările în continuă schimbare în legătură cu informațiile semnificative referitoare la sustenabilitate. Prin întâlniri și dialoguri exclusive între membri, companii multinaționale de top și organisme profesionale, SASB susține membrii din categoria organizațiilor să dezvolte capacitățile personalului lor, să identifice cele mai bune practici și să analizeze utilizarea informațiilor semnificative referitoare la sustenabilitate. Prin aderarea la Alianța SASB, organizațiile susțin prezentări de informații standardizate referitoare la sustenabilitate care îndeplinesc nevoile investitorilor, reducând, în același timp, povara asupra emitenților. Alianța SASB este un program al Fundației SASB, care oferă pieței educație și resurse ce promovează utilizarea standardelor SASB și contabilitatea în domeniul sustenabilității.